Nuffnang Ads

Friday, August 7, 2015

Buah Delima Hijau

Delima Hijau Taif
Dah lama saya tak update blog ni. Hari ni saya terpanggil untuk meng"update" satu post. Kali ini saya nak kupas sedikit cerita tentang buah delima iaitu salah satu buah faveret saya.

Kenapa delima? Sebabnya saya baru terjumpa/terbeli buah delima hijau yang pertama kali saya jumpa seumur hidup saya. Sepanjang 3 tahun tinggal di Qatar inilah kali pertama saya nampak buah delima hijau dijual.

Bukan dijual di supermarket mewah ataupun hypermarket tumpuan ramai ye…saya beli buah ni di kedai sayur kecil berdekatan rumah.

Saya kerap berkunjung ke kedai tersebut sebab selalu nampak buah yang "rare"  atau jarang dilihat dijual di situ.

Menurut penjual, bekalan buah delima hijau ni diperolehi dari sebuah ladang di Taif, Arab Saudi dan katanya buahnya manis.

Balik ke rumah saya cuba rasa, ya memang betul buahnya manis. Meleset tanggapan saya pada awalnya yang menganggap buah hijau adalah putik dan pasti masam rasanya.

Untuk pengetahuan saudara, buah delima hijau ni ada aroma yang agak kuat berbanding delima lain yang saya pernah rasa. Tak tahulah mungkin ketika menikmati buah ini kalau deria bau saya terlebih sensitif.

Sejak kebelakangan ini saya agak aktif berkawan dengan beberapa orang peminat tanaman pokok tin atau figs di Malaysia. Salah seorang dari mereka ada memperkenalkan sebuah group  sembang online dalam aplikasi telegram.

Dalam group sambang tanaman itu terdapat ramai pakar agro yang aktif memberi pandangan dan tips. Apabila saya mengetengahkan gambar delima hijau saya, salah seorang daripada mereka memberitahu bahawa buah delima hijau dan putih sangat berkhasiat dan menjadi pilihan dalam penyediaan ubat herba.

Kulit delima hijau yang masih mempunyai tentakel bunga di bahagian bawah boleh dikeringkan dan di rendam di dalam air panas untuk diminum airnya. Ia amat efektif bagi menurunkan tahap kolestrol dalam badan.

Menurut seorang lagi pakar tanaman ada menyatakan kulit delima hijau ini boleh digunakan dalam perubatan Islam/alternatif. Dengan iringan doa tertentu, ia dapat menghalau gangguan makhluk halus. Wallahualam.

Sesiapa yang ada info tentang khasiat delima tak kira lah delima hijau, putih, merah atau hitam bolehlah kongsikan bersama saya diruangan komen. InsyaAllah saya akan update lagi post tentang delima hijau ini bagi manfaat semua.

No comments: