Nuffnang Ads

Sunday, November 8, 2015

Salun Rambut Lelaki Lebih Banyak : Satu Keunikan Negara Qatar

Kenape banyak salun rambut lelaki?
Inilah realiti yang saya perhatikan semenjak mula menjejakkan kaki ke sini.
Salun rambut lelaki di kawasan rumah saya saja masih belum berjaya saya kira bilangannya sampai sekarang.
Di sesetengah blok bangunan rumah kedai sederet semuanya salun rambut lelaki.
Saya agak la bilangannya tak kurang dari 20 buah salun di sepanjang jalan airport lama ni.
Pemiliknya berbeza-beza tau.
Ada salun rambut warga India yang agak berpatutan cajnya. Biasalah setting kedai dan cara guntingnya sama seperti kedai gunting rambut India di Malaysia.
Ada juga salun rambut Turki. Tukang guntingnya mak ai hidung terletak bagaikan gunung Ararat dan penampilan mereka kemas dan bersih. Kualiti potongan rambut juga agak memuaskan tapi cajnya adalah lebih sedikit dari kedai India.
Ada salun rambut warga Arab lain seperti Lubnan dan Emiriah Arab Bersatu.
Rata-ratanya menggunakan nama komersial seperti contoh Jamaica, Dubai atau Daytona Saloon.
Nak tau kenapa banyak sangat salun rambut lelaki?
Tentulah sebabnya populasi lelaki lebih tinggi di sini berbanding perempuan.
Jumlah penduduk lelaki adalah 75% manakala perempuan pula hanyalah 25%.
Satu lagi sebab adalah di sini ramai expatriat warga Asia Selatan dan Timur Tengah yang sangat lebat misai, janggut dan sideburn mereka.
Bukan sahaja lebat tetapi cepat tumbuh pulak tu.
Servis kedai gunting rambut biasanya lengkap dengan khidmat mencukur jambang dan sebagainya.
Sediakan saja duit tambahan kalau nak wajah kita bersih macam Salman Khan.
Kenapa saya sebut nama artis bollywood si Salman Khan tu? Hmm untuk pengetahuan semua saya lihat ada saja majalah hiburan bollywood di kedai-kedai gunting rambut di sini.
Ada juga gambar selebriti bollywood ditampal sebagai contoh fesyen rambut yang boleh dipilih.
Mungkin style yang sedang trending bagi mereka gamaknya.
Kalau saya nak gunting rambut tak payah tunggu q. Pergi saja mana-mana kedai yang ada kekosongan kerusi.
Nak tahu keunikan tukang gunting di sini?
Hahaha mereka mesti pakai pakaian putih. Ada sesetengah tukang gunting mengenakan unifom saling tak tumpah seperti unifom doktor di pusat perubatan.
Mungkin ianya tuntutan undang-undang di sini saya pun belum sempat periksa.
Semua tukang gunting rambut di sini sangat professional.
Masih teringat dan phobia sebenarnya bila berbicara tentang salun rambut ni.
Mau tidanya, telinga saya pernah terkena bilah gunting si pemotong rambut sehingga berdarah. Hahaha itu kes di kedai gunting rambut India di Malaysia la bukan di sini.
Mungkin tukang gunting tu baru lepas kena hamput dengan bini kot sampai menjejaskan konsentrasi beliau bekerja. Hahahaha...
Salun rambut wanita pula boleh dikira dengan jari.
Salun rambut wanita biasanya dilekatkan lebel "lelaki dilarang masuk".
Kalau lelaki masuk boleh jadi kes polis dan padah la jawabnya.
Rambut wanita adalah aurat dan mereka sangat jaga akan hal itu.
Salun wanita biasanya dilengkapi dengan servis manicure pedicure,spa, sauna dan sebagainya.
Ada beberapa salun wanita berdekatan rumah saya selalu penuh dengan pelanggan. Mungkin sebab kurang bilangan salunnya berbanding salun lelaki.
Kelihatan banyak kereta-kereta mewah parking diluar salun dan ada juga driver yang menunggu di dalam kenderaan.
Hebat bukan?
Banyak lagi fenomena yang sempat saya perhatikan semenjak tinggal di sini.
Nantikan post seterusnya insyaAllah...

No comments: