Nuffnang Ads

Sunday, November 8, 2015

Solat Jumaat di Bumi "Oryx"

Saya di hadapan Masjid Fanar
Solat Jumaat di sini boleh dikatakan agak berbeza pengelamannya kalau dibandingkan dengan Malaysia.
Di sini saya kerap berkunjung ke dua masjid yang membenarkan khutbah Jumaat dibacakan dalam bahasa Inggeris.
Masjid tersebut adalah Masjid Aspire Zone dan Masjid Fanar Islamic Cultural Centre.
Yang rugi nya adalah saya juga sebab masih tak belajar Bahasa Arab walaupun dah duduk di sini lebih dari 3 tahun.
InsyaAllah ada kelapangan saya memang nak pergi kelas bahasa arab.
Sambung balik, ada beberapa masjid berdekatan dengan rumah tetapi khutbah yang disampaikan di sini dalam bahasa arab.
So saya lebih suka pergi masjid yang khutbahnya disampaikan dalam bahasa yang saya faham.
Yang penting bagi saya adalah isi khutbah itu dapat saya serap ke dalam otak saya untuk saya ingat dan amalkan.
Jadi kalau ada hal atau terlewat untuk ke Masjid Fanar dan Aspire saya akan pergi ke masjid berdekatan.
Masjid yang dekat dengan rumah ni kecik dan harus pergi awal kalau tidak sembahyang diluar tengah panas lah jawabnya.
Tapi lain suasananya ketika musim sejuk. Ramai pula yang membentangkan sejadah dan bersembahyang di luar.
Ada juga yang membentangkan sejadah dibawah teduhan rumah hadapan masjid. Hairan jugak saya lihat.
Biasanya saya akan ke Masjid Fanar.
Masjid Fanar
Di Masjid Fanar kadang kala ada beberapa ikon dakwah Islam dijemput untuk program terentu sekaligus menjadi imam sembahyang jumaat.
Antara nama besar yang pernah saya lihat adalah Mufti Zimbabwe Mufti Ismail Menk dan Yusuf Estes.
Bezanya di sini, bila pergi sembahyang pakai lah kasut apa pun mahal atau murah insyaAllah takkan hilang.
Belum pernah lagi dengar orang merungut kasut hilang atau barang peribadi hilang di masjid.
Itu kredit yang boleh saya beri pada negara Qatar.
Saya dapati keadaan di sini amat selamat untuk harta benda.
Kompleks Masjid Fanar adalah pusat Islam Qatar sebenarnya. Banyak penerbitan buku-buku ilmiah Islamik dilaksanakan di sini.
Kerja-kerja penterjemahan juga banyak. Di dalam Masjid Fanar itu sendiri terdapat shelf-shelf buku yang menempatkan terjemahan Al-Quran dari pelbagai bahasa utama Dunia termasuklah Bahasa Melayu.
Selain itu terdapat banyak penerangan tentang asas-asas agama Islam diterbitkan dalam bentuk pamplet atau buku kecil dan boleh diambil secara percuma.
Edaran pamplet tidak terhad di Masjid Fanar sahaja tetapi ia juga diedarkan di beberapa kompleks membeli-belah dan kawasan tumpuan pelancong. Saya pernah lihat shelf buku dan pamplet tersebut di tempat-tempat tersebut.
Tidak hairanlah hampir setiap minggu, ada saja individu-individu yang memeluk Islam di sini. Dakwah mereka sangat berkesan.
Sesi lafaz shahadah dengan pembesar suara dilakukan selepas sembahyang jumaat dan disaksikan oleh ramai jemaah.
Dalam perkembangan lain, sembahyang jumaat disini pergi lah masjid mana pun mereka akhiri sembahyang tanpa doa dibacakan macam kita di Malaysia.
Begitu juga rutinnya ketika sembahyang harian di mana-mana masjid pun.
Ada yang mengatakan ia adalah amalan fahaman wahabi.
Ya memang benar peratusan fahaman wahabi di sini adalah besar sama seperti di Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu.
Ini berdasarkan hasil pembacaan saya lah benar atau tidak wallahualam.
Ada beberapa masjid syiah di sini tetapi saya difahamkan sembahyang jumaat tidak dilangsungkan disana.
Dan ianya tidak dipanggil masjid tetapi disebut sebagai "imam bargah" iaitu dewan upacara khas untuk penganut syiah. Syiah adalah minoriti di sini.
Berbalik kepada sembahyang jumaat tadi. Azan biasanya dilaungkan 2 kali.
Azan pertama tu adalah azan peringatan untuk menjemput para jemaah ke masjid.
Dan azan kedua adalah azan masuknya waktu sembahyang zohor.
Kalau di masjid berdekatan rumah khutbah bahasa arab disampaikan tanpa teks oleh imam berbangsa arab.
Imam yang menyampaikannya juga bukan sembarangan. Saya lihat beliau memandu kereta mewah. Tetapi penampilannya amat sederhana, kemas dan bersih.
Hanya dua imam yang selalu mengetuai sembahyang jumaat di masjid berdekatan dan mungkin juga mereka telah dilantik oleh pihak berkuasa agama Qatar.
Khutbah disampaikan di sini kebanyakannya berkisarkan tentang sunnah dan ajaran Rasulullah s.a.w.
Jika isu semasa dikupas pasti akan ada juga contoh sunnah atau ayat Al-Quran yang akan di selitkan.
Hal ini biasalah. Khutbah berkisarkan politik memang tak pernah wujudlah disini.
Saya tak berasa semak otak sebab tak dengar khutbah berfusionkan politik.
Ada juga sebuah masjid di sini yang menjadi tumpuan orang Sunni iaitu Masjid Umar Al-Khattab.
Khutbah Jumaat masjid ini disampaikan oleh Sheikh Yusuf Al-Qaradawi (Pengerusi Perhimpunan Ulamak Antarabangsa).
Khutbah Sheikh Yusuf Qaradawi ni agak panjang dan disiarkan secara langsung ke Qatar Television.
Agak-agak saya lah khutbahnya ada juga yang hampir dua jam.
Khutbahnya dalah bahasa arab dan berkisarkan tentang perkembangan, permasalahan, akidah dan peranan umat Islam di dunia.
Ketika beliau menyampaikan khutbah, saya dapati ada juga para jemaah yang menangis teresak-esak.
Kebetulan ketika sesi khutbah yang saya hadiri itu berkisarkan tentang kekejaman tentera Mesir terhadap Ikhwanul Muslimin.
Mungkin juga ahli keluarga atau kenalan mereka terlibat dalam krisis di sana.
Kesian saya tengok. Apa yang boleh saya katakan adalah saya ambil pengalaman ini sebagai ikhtibar negara saya masih selamat walaupun kadang-kadang kita rasa sebaliknya.
Untuk ke Masjid Fanar saya kene drive lebih kurang 5 Kilometer.
Jika ada ahli keluarga saya datang ke sini saya akan bawa mereka ke beberapa masjid yang saya sebut di atas. Mereka juga akui berbeza pengalamannya di sini.
Hari jumaat adalah hari minggu di sini sama seperti di Kedah, Kelantan dan Johor di Malaysia.
Semua premis perniagaan akan menghentikan operasi dan tutup ketika sembahyang jumaat berlangsung.
Di sesetengah pusat membeli-belah hanya anchor tenant sahaja beroperasi diwaktu pagi dan akan tutup sebelum sembahyang jumaat.
Kedai-kedai lain biasanya akan mula beroperasi pada pukul 3pm. Ada juga premis yang buka lebih awal.
Saya dapati hari jumaat di sini memang boleh luangkan waktu 100% untuk keluarga. Saya bersyukur dan Alhamdulillah dapat merasa tinggal di sini.
Ada lagi pengalaman tinggal di sini yang akan saya kongsi. Tunggu...

No comments: